شروع فعالیت در قالب یک شرکت نیازمند انجام یک سری مراحل قانونی میباشد بنابراین شما موظف به شناخت انواع شرکت و هم چنین مراحل ثبت انواع شرکت میباشید

ثبت انواع شرکت
شروع فعالیت در قالب یک شرکت با هرموضوعی در حیطه ی کسب و کار نیازمند انجام یک سری مراحل بر اساس ضوابط و قوانین تعیین شده برای فعالیت شرکت هاست . در این مطلب با انواع شرکت و هم چنین مراحل ثبت انواع شرکت آشنا خواهید شد . شرکت ها به لحاظ نوع فعالیت و هم چنین شیوه ی تشکیل آنها به گروه های زیر تقسیم می شوند که البته در هر یک از آنها موضوع و زمینه ی فعالیت  میتواند متفاوت باشد .

شرکت سهامی عام
شرکت سهامی خاص
شرکت با مسئولیت محدود
شرکت تعاونی
شرکت تضامنی
شرکت نسبی
شرکت مختلط سهامی
شرکت مختلط غیر سهامی
 

 ثبت انواع شرکت

 

برای ثبت انواع شرکت می توان از سامانه ی اینترنتی http://sherkat.ssaa.ir استفاده نمود که مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد . در این سایت راهنمایی های لازم برای ثبت موسسه یا شرکت های مختلف وجود دارد که با مطالعه دقیق و پیگیری مراحل مختلف می توانید اقدامات لازم برای ثبت انواع شرکت را انجام دهید .هم چنین بسیاری از شرکت ها و موسسه های خصوصی وجود دارند که در این زمینه فعالیت دارند و شما  با مراجعه به آنها می توانید اطلاعات لازم در این خصوص را کسب نمایید و هم چنین یکی از مزیت های این روش این است که از مشاوره رایگان برای ثبت انواع شرکت بهره مند خواهید شد  و می توانید با پرداخت هزینه ای مشخص کلیه ی کارهای ثبتی را به آنها بسپارید . این شرکت ها کارهایی از قبیل ثبت  یا انحلال شرکت ، دریافت کد اقتصادی ،ثبت انواع علایم تجاری و برند ، اخذ انواع ایزو، بررسی امورمالیاتی و ….. را انجام می دهند  و هم چنین راهنمایی های لازم را برای تکمیل مدارکی که برای ثبت انواع شرکت مورد تقاضا خواهد بود به شما ارائه می دهند . بدین صورت با تکیه بر دانش و تجربه ی افرادی که در این زمینه آگاهی کافی دارند ، روال ثبت موسسه ، شرکت و یا برند اختصاصی شما با سهولت بیشتری انجام می پذیرد .به طور معمول در ثبت انواع شرکت ها مدارکی مثل اساسنامه ی شرکت ، اظهارنامه مالیاتی ،تقاضانامه  ، اصل و فتوکپی شناسنامه ی موسس و سهامداران و ….. مورد نیاز می باشد .  در ادامه به بیان تعاریفی از انواع شرکت ها می پردازیم :

ثبت انواع شرکت – شرکت سهامی عام
یکی از انواع شرکت های تجاری ، شرکت سهامی عام می باشد . برای تشکیل چنین شرکتی نیازاست که تعداد سهامداران مشخص گردد . بنابراین سرمایه ی این شرکت از طریق فروش سهام به مردم تشکیل خواهد شد .یکی از نکات در ثبت شرکت سهامی عام این است که حداقل تعداد سهامداران آن می تواند سه نفر باشد و کمتر از آن مجار نخواهد بود .

ثبت انواع شرکت – شرکت سهامی خاص
شرکت سهامی خاص ، شرکتی است که سرمایه ی آن توسط خود موسسین و شرکای شرکت تامین می گردد و همانند شرکت سهامی عام از طریق واگذاری و فروش سهام به مردم تامین نمی شود . هر یک از شرکا دارای مسئولیتی محدود به میزان سهام آنها می باشند .

ثبت انواع شرکت – شرکت  با مسوولیت محدود
فعالیت این نوع از انواع شرکت ، در زمینه ی تجاری می باشد و تخصیص سرمایه ی شرکت به شرکا بر اساس سهام نمی باشد بلکه هر یک از سرمایه گذاران در شرکت های با مسولیت محدود  تنها به میزان سرمایه ای که به شرکت سپرده اند به شرکت متعهد می شوند . عبارت با مسولیت محدود در نام شرکت لازم است قید شود .

ثبت انواع شرکت – شرکت تعاونی
شرکت تعاونی با همکاری تعدادی از افراد که در یک صنف و زمینه ی کاری مشابه فعالیت دارند به وجود می اید .هر یک از اعضا و شرکای چنین شرکتی به میزان نا مساوی و نامشخصی سرمایه ای را در اختیار شرکت می توانند قرار دهند و سود حاصل بین اعضای مختلف تقسیم می گردد .

ثبت انواع شرکت – شرکت  تضامنی
این نوع شرکت در زمینه ی تجاری و بین دو یا چند نفر به وجود می اید که دارای مسئولیت تضامنی خواهند بود بدین معنا که این تافراد تضمین می کنند تا در صورت کافی نبودن دارایی شرکت ، برای پرداخت قروض شرکت اقدام نمایند . در نام گذاری این شرکت ، لازم است که عبارت ” شرکت تضامنی به همراه اسم یک نفر از شرکا “ذکر شود.

ثبت انواع شرکت – شرکت نسبی
یکی دیگر از انواع شرکت های تجاری ، شرکت نسبی می باشد . این شرکت بین دو یا چند نفر تاسیس شده و هر یک از شرکا سرمایه ای را در اختیار شرکت قرار می دهند و مسئولیت هر یک به میزان سرمایه ای است که در اختیار شرکت قرار داده اند .

ثبت انواع شرکت – شرکت مختلط سهامی
این نوع شرکت ، بین چند نفر سهام دار و چند نفر تحت عنوان ضامن تشکیل می گردد . اشخاصی که سرمایه ای را به عنوان سهام در اختیار شرکت گذاشته اند و مسئولیت آنها بر اساس میزان سرمایه ی به اشتراک گذاشته ی آنها تعیین خواهد شد. و اشخاصی که ضامن نامیده می شوند سرمایه ای تحت عنوان سهام  نداشته و فقط در برابر قروضی که ممکن است ایجاد شود مسئول خواهند بود .

ثبت انواع شرکت – شرکت مختلط غیر سهامی
شرکت مختلط غیرسهامی، شرکتی است متشکل از چند نفر به عنوان ضامن و هم چنین یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود، در ایجاد چنین شرکتی سرمایه ای به عنوان سهام در نظر گرفته نمی شود .

 

ثبت شرکت در مناطق آزاد
۰
 آیا ثبت شرکت در مناطق آزاد راحت تر از سایر مناطق است؟
ثبت شرکت در مناطق آزاد به چه صورت است و چه مزایایی دارد ؟ پس از ثبت شرکت در مناطق آزاد ، مطابق با ماده 13 قانون مناطق آزاد تجاری و صنعتی اشخاص حقیقی و حقوقی از پرداخت مالیات به مدت 15 سال معاف هستند.

داشتن اطلاعات کافی در مورد هر کاری اولین نیاز قبل از هر چیز می باشد، در این مطلب سعی شده است تا اطلاعات لازم در خصوص ثبت شرکت در مناطق آزاد کشور برای بازدیدکنندگان به طور کامل شرح داده شود. کشور ایران دارای هشت منطقه آزاد تجاری می باشد.  (چابهار، قشم، کیش، اروند، انزلی، ارس، ماکو، سلفچگان) این مناطق محدوده های حفاظت شده هستند که عمدتا شهرهای بندری را شامل می شوند و به دلیل شرایط  خاصی که بر آنها حاکم است برخی از قوانین و مقرارات کشوری به شکل دیگری در این نواحی اجرا می گردد و هم چنین رعایت برخی قوانین شامل آنها نمی شود. برای مثال پس از ثبت شرکت در مناطق آزاد، مطابق با ماده 13 قانون مناطق آزاد تجاری و صنعتی اشخاص حقیقی و حقوقی از پرداخت مالیات به مدت 15 سال معاف هستند. هم چنین علاوه  بر معافیت از مالیات، نیازی به پرداخت عوارض گمرکی برای واردات کالا نیز نخواهد بود. در نواحی مذکور می توان دو نوع شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود را در بازه ی زمانی هفت روزه به ثبت رساند و روال ثبت شرکت در مناطق آزاد نیز مشابه روالی است که در سایر نقاط کشور وجود دارد. از جمله مزایای تعلق گرفته به کسب و کارهای اقتصادی و صنعتی در نواحی مذکور میتوان به موارد زیر اشاره داشت.

 



 

ثبت شرکت در مناطق آزاد
 

سهولت در تعیین نام وموضوع و ثبت علامت تجاری
سهولت فرآیند صادرات و واردات کالا و تدوین مقرارت آسان برای ورود کالاهای مجاز
بهره مندی از خدمات پیشرفته بانکی، بیمه، ارزی
امکان بهره مندی از حساب های ارزی در بانکهای معتبر با سود مناسب برای بازرگانان
انجام فعالیت های بازرگانی بدون نیاز به طی کردن مراحل اداری وقت گیر
امکان شراکت با سهامداران خارجی و ورود شرکای خارجی بدون نیاز به اخذ ویزا
عدم محدودیت در انتقال ارز
سهولت تاسیس موسسات تجاری و ثبت شرکت در مناطق آزاد
شرایط و مقررات کاری آسان با امکان بهره مندی از نیروی کار متخصص
صدور محصولات خارج از کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی و بندر گاهی
تخفیف سی درصدی هزینه حمل کالا توسط سازمان کشتیرانی
سهولت تعلق وام و تسهیلات ارزی به اشخاص حقیقی و حقوقی
 

علاوه بر نکات مثبت و مزایای فوق  ثبت شرکت در مناطق آزاد دارای تعدادی نکات منفی از جمله افزایش امکان قاچاق کالا، و افزایش واردات و کاهش صادرات و همچنین محروم بودن این بخش ها از برخی امکانات می باشد .
 

مدارک لازم برای ثبت شرکت در مناطق آزاد
اظهارنامه ی تکمیل شده به همراه اساسنامه ی شرکت و مجوز فعالیت که با توجه به زمینه ی کاری باید از سازمان مربوطه تهیه شده و مورد تایید باشد ، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره ، گواهی بانکی معتبر مبنی بر تودیع حداقل سی و پنج درصد از سرمایه ی نقدی  از جمله مدارک اصلی برای ثبت شرکت در مناطق آزاد می باشد. در صورتیکه فعالیت تجاری با همکاری سهامداران و شرکا و بازرگانان خارجی صورت می پذیرد، اطلاعات و مشخصات کامل آن افراد از جمله نام و نام خانوادگی بازرگان، تاریخ و محل تولد، شماره شناسنامه و محل صدور شناسنامه بازرگان،  تابعیت اصلی و فعلی شخص و اقامتگاه قانونی، شماره و محل صدور پروانه اقامت، مشخصات فعالیت تجاری شرکای خارجی مانند شماره ثبت، مجوز های فعالیت، علامت تجاری و غیره  نیز باید در اظهارنامه ثبت شرکت در مناطق آزاد ذکر شود.

 

روش اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران در شرکتهای ثبتی

آیا گرفتن نمایندگی شرکتهای خارجی نیاز به مراجعه به شرکتهای ثبتی دارد؟
 

روش اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران در شرکتهای ثبتی
جهت اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی نیاز به گذراندن مراحل مشخص شده و تهیه مدارک مربوطه می باشد. در این مقاله اطلاعات لازم به عنوان راهنما شرح داده شده است .اولین گام برای این منظور مکاتبه با شخص حقوقی خارجی می باشد که باید به بهترین شکل انجام داده شود. مرحله دوم برای گرفتن نمایندگی شرکتهای خارجی دریافت تاییدیه از وزارت امور خارجه ایران می باشد و هم چنین این وزارت مسئول بررسی و تایید تمامی مدارک شخص حقوقی یا حقیقی خارجی از جمله آگهی تاسیس، روزنامه رسمی و اساسنامه ی آن که به زبان فارسی ترجمه شده است می باشد. اشخاص حقیقی یا حقوقی که تمایل به اخذ نمایندگی دارند باید در زمینه ی کاری مشترک، دارای تخصص و سابقه کار بوده و هم چنین در مکاتبات خود شرایط مالی و توجیهات اقتصادی و سودآوری حاصل از دریافت نمایندگی شرکتهای خارجی را به طور کامل بیان نموده و به نتیجه برسانند.

 

روش اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران در شرکتهای ثبتی

 

 اگر بخواهیم به طور دقیق تر این موضوع را شرح دهیم ابتدا باید تفاوت بین شعبه خارجی و نمایندگی خارجی را مشخص سازیم، شعبه واحدی از یک شرکت می باشد که در منطقه ی دیگری فعالیت می نماید و خدماتی که ارائه  میدهد کاملا مطابق با خدمات و محصولات واحد اصلی است. دارای اختیارات محدود است و میزان استقلال آن توسط واحد اصلی تعیین می شود اما در مورد نمایندگی شرکتهای خارجی، شرایط متفاوت است برای مثال فاصله جفرافیایی بیشتر بوده و تمامی مسئولیت های نظارتی و حقوقی برعهده ی خود نمایندگی است و البته از لحاظ کاری بخشی از وظایف واحد اصلی به این واحد اختصاص داده میشود.

 

روش اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران
 

برای اینکار مراجعه به اداره ثبت شرکتها لازم می باشد. کلیه مراحل توسط خود شخص حقیقی یا حقوقی متقاضی نمایندگی و یا از طریق یک شرکت ثبتی قابل انجام و پیگیری است . در وهله ی اول تعیین نام دارای اهمیت می باشد و باید کاملا مطابق با نام واحد اصلی  باشد و هیچگونه تغییر، ویرایش یا ترجمه ای صورت نگیرد .عبارت نمایندگی یا شعبه باید حتما ذکر شود . ورود اطلاعات لازم برای ثبت نمایندگی شرکتهای خارجی به صورت مکانیزه انجام می شود .کلیه ی مدارک باید به واحد پذیرش تاسیس تحویل داده شود و یک رسید دریافت گردد که شامل تاریخ تعیین شده برای مراجعه ی بعدی است . در این تاریخ نتیجه و موافقت با اخذ نمایندگی مشخص می گردد . پس از آن در مرحله ی کارشناسی نیاز به دریافت مجوز های لازم تشخیص داده شده و اگر لازم باشد نامه ی استعلام و اخذ آن صادر می شود، در غیر این صورت صحت اطلاعات تایید شده و پیشنویس آگهی تاسیس نمایندگی شرکتهای خارجی صادر می شود .در مرحله ی بعد لازم است که تمامی وجوه لازم و هزینه ها پرداخت گردند . در پایان، پیش نویس جهت امضای نهایی و گواهی  ” ثبت با سند برابر است ” در اداره کل ثبت شرکتها تکمیل می گردد و شماره ی ثبت و شناسه ملی اعطا می شود. یک نسخه از آگهی تاسیس نمایندگی شرکتهای خارجی به واحد روابط عمومی این اداره باید تحویل داده شود تا در روزنامه های کثیرالانتشار درج گردد.

شرکت رایانه ای

 
شرکت‏ها‎ی که موضوع فعالیت آنها در زمینه کامپیوتر باشد، شرکت رایانه‎ای نام دارند.شرکت‏ها‎ی رایانه‎ای براساس تصمیمات متخذه ثبت نیاز به اخذ مجوز از دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک ندارند

 

تعریف شرکت رایانه ای
شرکت‏ها‎ی که موضوع فعالیت آنها در زمینه کامپیوتر اعم از سخت افزار و نرم افزار باشد، شرکت رایانه‎ای نام دارند.

نکته : اگر حیطه فعالیت شرکت‏ها‎ی رایانه‎ای به شرح زیر باشد برای ثبت شرکت در شرف تاسیس، ابتدا باید از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه مجوز مربوطه اخذ گردد و سپس سایر مراحل ثبت شرکت طی شود.

اخذ مجوز برای شرکت رایانه ای
شرکت‏ها‎ی رایانه‎ای براساس تصمیمات متخذه ثبت از تاریخ 26/5/76 به بعد نیاز به اخذ مجوز از دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک را نداشته و متقاضیان می‎توانند بدون کسب مجوز نسبت به ثبت شرکت اقدام کنند و پس از ثبت برای احراز صلاحیت و طبقه بندی شرکت خود به این دبیرخانه مراجعه و براساس ضوابط اقدامات لازم را مبذول نمایند. این امر به منظور تسهیل در کار مراجعین و همچنین سیاست‏ها‎ی اداره کل ثبت شرکت‍ها مبنی بر حذف موانع و محدودیت‍‎های موجود در فرآیند ثبت شرکت‍ها صورت گرفته است که باید مراتب به تمامی ادارات ثبت شرکت‍ها در اقصی نقاط کشور ابلاغ شود تا مسئولین ذیربط از طلب مجوز از شرکت‎های رایانه‎ای خودداری نمایند.

 

در عین حال شرکت‍هایی که موضوع فعالیت آنها منحصراً در زمینه انفورماتیک بوده و مدیرعامل شرکت واجد شرایط تصدی پست مدیرعاملی یک شرکت رایانه‎ای باشد (دارای حداقل دارای لیسانس در زمینه انفورماتیک و یا دارای لیسانس در سایر رشته‌های فنی مهندسی و حداقل سه سال تجربه کار مفید کامپیوتری باشد)، پس از ثبت شرکت از سوی این شورا، احراز صلاحیت و طبقه‎بندی می‎شوند.

 

تمامی شرکت‏ها‎ی رایانه‎ای که برای انجام فعالیت‌های مشاوره، نظارت، طراحی، تولید، نصب و راه‌اندازی، توسعه، پشتیبانی و آموزش سیستم‌های نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه‌های اطلاع‌رسانی و نظایر آن تشکیل می‌شوند، مکلفند پس از ثبت شرکت و قبل از شروع فعالیت به نظام صنفی استان خود مراجعه و مجوز فعالیت اخذ نمایند.

 

تبصره : شرکت‌هایی که قبل از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای استان تشکیل شده‌اند، موظفند حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای، مجوز فعالیت اخذ نمایند. پس از سپری شدن زمان مشخص شده، هیچ شرکت رایانه‎ای بدون داشتن مجوز فعالیت مجاز به ادامه کار نخواهد بود.

 

شرایط عضویت شرکت‏ها‎ی رایانه ای در نظام صنفی رایانه ای استان
بر طبق اساسنامه شرکت، موضوع فعالیت شرکت صرفاً یکی از فعالیت‌های رایانه‌ای مندرج در بند 1 باشد. مدیرعامل آن دارای مدرک حداقل کارشناسی در رشته‏ها‎ی مرتبط باشند.

 

تبصره 1 : مدیرانی که قبل از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای استان در شرکت خود سمت مدیریت عامل را داشته‌اند، از این قاعده مستثنی خواهند بود.

 

تبصره 2 : در صورتی که مدیرعامل مدرک کارشناسی نداشته باشد، باید شامل یکی از موارد زیر باشد

 

شرکت رایانه‎ای در استان مربوطه ثبت شده باشند. مرکز اصلی شرکت در استان مربوطه باشد.

 

تبصره : شرکت‌هایی که در یک استان مستقر شده‎اند اما شعبه خود را در دیگر استانها ایجاد نموده‎اند، برای شعبه‏ های‎ استانی نیازی به اخذ مجوز ندارند اما موظفند مراتب تشکیل شعبه‌های خود را به نظام صنفی استانی که شعبه در آن قرار گرفته است، اطلاع دهند تا در فهرست شرکتهای دارای مجوز فعالیت آن استان قرار گیرند و بدون حق رای در مجامع نظام صنفی رایانه‌ای آن استان شرکت نمایند. شرکت‌های رایانه‎ای متقاضی برای دریافت مجوز فعالیت می‎توانند به صورت اینترنتی نیز مدارک خود را تکمیل و ثبت نام نمایند که برای این امر باید وارد زیرپورتال استانی خود شده و به شکل زیر عمل نمایند.

 

کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی

کپی رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک

 

اسکن تمامی مدارک شرکت: روزنامه رسمی آگهی تاسیس؛ روزنامه رسمی آگهی تغییرات؛ کپی شناسنامه مدیرعامل؛ کپی مدرک تحصیلی مدیرعامل؛ کپی اساسنامه

 

چنانچه شرکت رایانه‏ای تازه تاسیس می‎باشد، کپی لیست بیمه و در صورت نداشتن لیست بیمه، نامه‌ای مبنی بر تمام وقت بودن مدیرعامل و اشتغال در شرکت

 

نکته : تمامی مدارک باید به صورت فایل pdf بارگذاری شود.

 

نظام صنفی رایانه‌ای استانی تقاضاهای رسیده را ظرف مدت 15 روز بررسی و نظر خود را اعلام و در صورتی که عضویت برای شرکت‌های تازه تاسیس تایید شود، مجوز فعالیت موقت یک ساله ظرف مدت 15 روز صادر می‎کند. چنانچه عضویت تایید نشود، علل عدم تایید به همراه موارد مغایرت مشخص و ظرف مهلت مذکور اعلام می‎گردد.